14 maja 2018

Cykl wykładów "Medycyna weterynaryjna a egzotyczni pacjenci"



Witam Was serdecznie!

Jak zawsze piszę po dłuższej przerwie, ale naprawdę na trzecim roku mam mało czasu na cokolwiek :(. Obowiązki się piętrzą, a zaliczeń jakoś tak nie ubywa. Jednak w głowie mam myśl, że już za siedem tygodni wakacje i może chociaż przez chwilę odpocznę. Chociażby tak z półtora miesiąca. Jakoś nie wierzę, by tym razem mnie wrzesień ominął ;)

Jednak to nie na temat trzeciego roku chciałabym Wam napisać. Pragnę podsumować cykl wykładów, które zorganizowałam z ramienia Koła Naukowego Medyków Weterynaryjnych. Słowo "pasjonujące" tutaj nie pasuje. Tak samo "ciekawe". "Edukujące" też brzmi zbyt płytko. Jak dla mnie, i dla wielu osób, to była po prostu taka bomba wiedzy. Eksplozja nowych doświadczeń, całkowicie nowych zagadnień. Moja wiedza z uczelni połączona z egzotycznymi gatunkami wytworzyła idealną harmonię ;) Ten kto był, mam nadzieję, że odczuł podobnie!

***

Pierwszy wykład na rozgrzewkę poprowadził lek. wet. Łukasz Skomorucha, specjalista chorób zwierząt nieudomowionych. Zabrał nas w świat coraz to nowych gatunków, z którymi możemy spotkać się podczas codziennej pracy w klinice. Z niektórymi z nich miałam do czynienia, inne były całkowicie nowe. Poza dokładnym opisem gatunków, nasz gość opowiedział o typowych dla nich chorobach, objawach, rokowaniach, a także sposobach leczenia. Mogliśmy posłuchać nie tylko o ssakach czy gadach, ale także rybach i płazach! To była bardzo duża dawka wiedzy, niezwykle cennej praktycznie.

Jeżeli chcielibyście zobaczyć czym na co dzień się zajmuje zapraszam na jego stronę na Facebooku :) Naturalnie w Warszawie


***

Kolejny wykład, już w semestrze letnim, poprowadziła dla nas lek. wet. Katarzyna Godzielińska, która jest w trakcie specjalizacji z radiologii weterynaryjnej. Po wstępnych chorobach internistycznych, poprowadzonych na pierwszym wykładzie, zabrała nas w świat badania ultrasonograficznego. Lekarz weterynarii skupiła się głównie na badaniu jamy brzusznej u gryzoni oraz zajęczaków, zwracając szczególną uwagę na różnice pomiędzy nimi. Przy każdej strukturze zatrzymywała się, pokazując nam ujęcia z prawidłowo wyglądającego obrazu. Po takim wstępnie skupiała się na zmianach jakie tam mogą wystąpić. Do każdej nieprawidłowości miała dołączony filmik z badania USG :) Mogliśmy zobaczyć te bardziej jak i mniej popularne schorzenia. W ciągu dwóch godzin bardzo intensywnego wykładu dowiedzieliśmy się naprawdę dużo! Śmiem przypuszczać, że podobnie jak podczas organizowanych szkoleń ;)

Jeżeli chcielibyście odwiedzić stronę na Facebooku lek. wet. Katarzyny zapraszam bardzo serdecznie :) lek. wet. Katarzyna Godzielińska

***

Trzecim z kolei wykładem była chirurgia małych ssaków. Poprowadziła go lek. wet. Małgorzata Krasowska. Była to kontynuacja poprzedniego tematu, na którym dowiedzieliśmy się przy których zmianach należy niezwłocznie przystąpić do zabiegu chirurgicznego. Po poprzednim wykładzie miałam jaśniejszy obraz tego co słuchałam. A była to naprawdę cenna lekcja! Nasz gość dokładnie wyjaśnił nam jak przygotować pacjenta do operacji, jakie leki podać, w jakich dawkach i połączeniach, a także pokazał najczęstsze zabiegi wykonywane na gryzoniach i zajęczakach. Mogliśmy również obejrzeć cały zabieg na filmie, który został nam puszczony. Nagle chirurgia przestała wydawać się aż tak ciężka jak wcześniej zakładałam ;) Dostałam takiego bakcyla do nauki po nim, że aż miło było usiąść do notatek!

***

Podczas czwartego wykładu mogliśmy na nowo wrócić do USG oraz chirurgii, ale tym razem nieco innych pacjentów, gadów. Naszym gościem była lek. wet. Marta Marciniak, specjalista chorób zwierząt nieudomowionych. Temat, jaki poruszyła, dotyczył anatomii oraz fizjologii rozrodu gadów. Dokładnie opisała nam jak rozróżnić pomiędzy sobą płci, a także na co zwracać uwagę przy zmianie zachowania zwierząt. Pokierowała nas w jaki sposób znaleźć jaja w drogach rodnych przy pomocy USG, jak wywołać poród, a także co zrobić gdy są przetrzymane. Mogliśmy obejrzeć różne zmiany, zabiegi chirurgiczne oraz rekonwalescencję gadzich pacjentów. Jako dość zielona w tym temacie osoba byłam zachwycona. Miałam ochotę słuchać tego więcej i więcej! Z koleżanką jeszcze długo po rozmawiałyśmy o Gwiazdce, wężu którego ma pod opieką przez jakiś czas. Czy na pewno jest Gwiazdką, a nie Gwiazdkiem ;)

Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej co robi lek. wet. Marta Marciniak zapraszam na stronę jej fundacji :) Fundacja Egzotyka

***

Ostatni temat wykładu, który odbył się w tym roku, dotyczył chorób pasożytniczych zwierząt egzotycznych. Prelegentem był lek. wet. Dawid Jańczak. Od samego początku zmienił zupełnie bieg poprzednich wykładów. Ponad połowa była prowadzona w formie dyskusji z uczestnikami. Do tego luźna atmosfera, a także żarty zachęcały studentów do rozmowy. Mogliśmy poznać najczęstsze pasożyty całego przekroju zwierząt egzotycznych. Poza tym nasz gość zwracał uwagę na różnice mikroskopowe, a także sposoby zwalczania, które różnią się od pacjentów psio-kocich. Do tego filmiki obejrzane na końcu uświadomiły jak ciężkie do diagnozy są to choroby. Subtelne różnice, a jakże cenne przy badaniu!

Jeżeli chcecie zobaczyć więcej zdjęć lek. wet. Dawida Jańczaka to również zapraszam bardzo serdecznie na jego stronę :) Egzotyczna Parazytologia i Hematologia

***

Zachęcam również do poczytania o gościach na stronach internetowych lecznic, w których pracują. Nie da się opisać ich pasji do zawodu. Są wzorem do naśladowania! To była dla mnie ogromna przyjemność i zaszczyt poznać ich osobiście.

Mam nadzieję, że podobały się Wam w tym roku wykłady. Jeżeli tak to w następnym roku postaram się zorganizować kolejne z następnymi gośćmi :) Może tym razem na większą skalę, kto wie. Mam plany w głowie i bardzo chciałabym je wcielić w życie!

Trzymajcie się!

18 komentarzy:

  1. Podziwiam Cię za to, że będąc na tak wymagającym kierunku, dajesz radę brać na siebie jeszcze różne dodatkowe zajęcia, jak organizowanie wykładów.
    Jeszcze kilka semestrów i mam wrażenie, że Ty też będziesz lekarzem z pasją :D

    Mam do Ciebie pytanie. W tym roku akademickim zaczęłam wetę w sggw, ale niestety życie osobiste mi się trochę posypało i rzuciłam studia jeszcze przed końcem pierwszego semestru. Teraz trochę żałuję tej decyzji. Czy mam możliwość wrócić na studia, jeżeli nie zaliczyłam ani jednego semestru? I jak to zrobić? Po prostu znowu przejść przez proces rekrutacji czy odbywa się to jakoś inaczej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej!
      Bardzo mi miło jak czytam co piszesz! Naprawdę :)

      Niestety co do Twojej sytuacji to nie wiem :( Najlepiej zadzwonić do Dziekanatu bądź podjechać osobiście i porozmawiać o swoim problemie. Możliwe, że uda się za pomocą podań wrócić od października na studia. Będę mocno trzymać za to kciuki! :)

      Usuń
  2. weterynaria to jest tak piekny zawod, ze chyba piekniejszego nie ma. zastanawialam sie nad weterynaria, ale chyba by mi peklo serce. to sa tez trudne studia. wysilek jednak na pewno sie oplaci.
    trzymam kciuki za wszytskich przyszlych weterynarzy, to prawie rodzina

    studentka medycyny pozdrawia :p

    https://medycynawgkanarka.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Patrycja, błagam poratuj biednego studenta 2 roku xD Czy na egzamin z fizjo warto przerobić pytania czy jednak radziłabyś coś poczytać z notatek do kolokwiów?

    OdpowiedzUsuń
  4. W jakiej szkole byłaś zanim zaczęłaś studia? I do jakiej szkoły średniej radziłabyś iść osobie która w przyszłości właśnie ma zamiar pójść na weterynarię?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hej! Przepraszam, że dopiero teraz odpisuję, ale nie wiem czemu nie pojawiły mi się powiadomienia odnośnie komentarzy na maila, a przez wakacje miałam odpoczynek od weterynarii ;)
      Wcześniej byłam w liceum ogólnokształcącym na profilu humanistycznym :D sama przygotowywałam się do matur z biologii oraz chemii.
      Najbardziej polecam jednak licea o profilu biol-chem, które kładą duży nacisk na te dwa przedmioty punktowane potem na rekrutacji.

      Usuń
  5. Bardzo ciekawy wpis. Gołym okiem widać, że weterynaria jest Twoją prawdziwą pasją. To wspaniałe, że robisz dokładnie to co kochasz i co sprawia Ci radość. Serdecznie pozdrawiam i życzę sukcesów!

    OdpowiedzUsuń
  6. Weterynaria to ciekawy kierunek studiów :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Do tej pracy w pierwszej kolejności musi być wielka miłość do zwierząt :) Powodzenia na studiach

    OdpowiedzUsuń
  8. Weterynaria od zawsze była moim wymarzonym kierunkiem studiów.

    OdpowiedzUsuń
  9. Weterynaria to trudny kierunek, ale warto go studiować :) Ja zawsze miałam przy sobie dyktafon i nagrywałam wykłady na uczelni oraz to co mówił mój nauczyciel podczas praktyk. Później w domu tworzyłam notatki lub korzystałam z transkrypcji nagrań - http://kreacjasukcesu.pl/transkrypcja-nagran/ To bardzo ułatwiało naukę.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ludzie przez pietset plus podrzucają koty.i nie chcą kastrować koty.

    OdpowiedzUsuń
  11. 20 yr old Help Desk Operator Harlie Gudger, hailing from Guelph enjoys watching movies like "Tale of Two Cities, A" and Cycling. Took a trip to Kenya Lake System in the Great Rift Valley and drives a Sierra 1500. przejsc na strone

    OdpowiedzUsuń
  12. Twój blog jest świetny! Znalazłam na nim mnóstwo ciekawych rad i wskazówek

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo mi się podoba twój blog. :)

    OdpowiedzUsuń